Groei in jouw omzet realiseren ~ De prijs van jouw product~ deel 5

Een belangrijk element van een klant over halen tot de aankoop van jouw product is de prijs van je product. Laten we eerlijk zijn, wij Hollanders vinden altijd iets van de prijs. Het is al snel te duur of juist te goedkoop. Wanneer is de prijs in balans? In deze Blog lees je meer over hoe jij als ondernemer de prijs van jouw product kan bepalen. Ook geven we je een aantal tips over hoe jij jouw producten in de winkel kan “aanprijzen” en daarmee de klant overhaalt tot aanschaf.

De Prijs
Voor we je overspoelen met informatie, willen wij graag beginnen met je te vertellen dat je nooit moet vergeten dat unieke, handgemaakte producten meer kosten dan fabrieksproducten ofwel massaproducten.  Ze zijn dan ook niet te vergelijken met elkaar. Dit zul je merken als je aan de slag gaat met het berekenen van jouw prijs.

Een van de geheimen achter een succesvol bedrijf is het bepalen van de prijs van je product. Goed geprijsde producten verkopen en, ook belangrijk, houden je bedrijf draaiende! Ik hoor je hardop denken, “hoe bepaal je de prijs van je product?”.  Voor dit voorbeeld gaan we uiteraard uit van een uniek handgemaakt product.
Je zal vast wel eens het internet af hebben gezocht naar hoe je jouw producten zou moeten prijzen. Toch krijgen wij nog geregeld van toekomstige deelnemers de vraag hoe je ze het beste hun product kunnen prijzen. Daar moeten wij iets mee doen. Juist omdat het bepalen van de prijs de eerste stap in de goede richting van ondernemerschap is. Het  getuigt van kennis van zaken en geeft je bedrijf toekomstperspectief.

We gooien de formule er maar gelijk in;
Materialen + Arbeid + Uitgaven + Winst = Groothandel x 2 = Detailhandel
We horen je hardop lachen. Natuurlijk is dit geen hogere wiskunde. Maar deze formule behoeft wel even wat uitleg.
Stapsgewijs gaan we de formule uitleggen en vooral waar je allemaal aan moet denken en rekening mee moet houden.

Materialen: 
Het klinkt nog redelijk simpel. Wat heb je nodig om jouw product te maken? Je dreunt vast en zeker het lijstje zo op. Stof, draad, verpakkingsmateriaal enz. Tijdens het maken van het lijstje, ga gewoon stapsgewijs alles af, van begin tot het einde. Vermeld bij elk item wat de kosten zijn. Zo creëer je overzicht per product.

Arbeid
Dit is een lastig punt. Wij hebben de ervaring dat mensen zich vaak onder de markt prijzen. Laten we wel zijn, het is ook moeilijk om een prijskaartje aan jezelf te hangen. Maar wil je in de toekomst je geld verdienen met je eigen label dan is het wel iets waar je even doorheen moet. En laten we realistisch blijven. Stel dat je nu jezelf  2 euro per product zou betalen? Dat is geen lang leven beschoren! Bescheiden of niet, jij kost geld. Jij kost geld omdat je afgezien van het feit dat je de maker van jouw product bent, je ook je eigen on- en offline marketeer, accountant en copywriter en salesagent bent. Ga gewoon op onderzoek uit. Wat doen jouw con-colega’s?

Uitgaven
De uitgaven zijn nu net de puntjes op i waar je liever niet aan denkt. Eigenlijk zijn het de puntjes die je snel vergeet mee te rekenen totdat het echt nodig is. Denk aan maandelijkse kosten zoals abonnementen, huur of andere zaken. En ook eenmalige uitgaven zoals de materialen die je nodig hebt om je product te maken. Deze materialen kunnen kapot gaan en moeten dan gerepareerd of opnieuw aangeschaft. Maar ook de benzinekosten van het op en neer rijden, verzendkosten en transactiekosten van alle verkopen online of per pin. Alle vervelende kosten dus…

Winst
De winst, een heel belangrijk onderdeel! Met een goede winstberekening kun je toekomstplannen maken. Financiële doelstellingen behalen. Om dit onderdeel zo goed mogelijk toe te lichten geven wij je een rekenvoorbeeld. Stel je verkoopt armbanden. En je wil deze maand 250 stuks armbanden verkopen en daarmee wil je € 1500 verdienen. Dat betekend dat je € 6,- winst moet maken per armband, ervan uitgaande dat je ze alle 250 armbanden verkoopt.
Maar welk bedrag “winst” heb je minimaal nodig? Dat is even rekenen…

Groothandel
Nu heb je je groothandel-prijs. Heel fijn, dat betekend alleen maar dat je nu de potentie hebt om te groeien. Maar let op! Je bent er nog niet, hier kan je nog niet stoppen met rekenen. Dit is jouw prijs per product als een klant r jouw producten bij je wil inkopen. Deze klant wil aan de verkoop van jouw armbanden ook nog winst maken!  Nu nog maal 2 en dan heb je de detailhandel prijs. De prijs die je voor jouw product in de winkel vraagt.

Ik hoor je denken. Ik ga mijn producten tegen wholesale prijs aanbieden in de winkel. Denk dan nog eens twee maal na…Dat betekend niet per definitie meer winst! Wellicht wel dat je voor dezelfde winst 2 maal zo veel werk moet verzetten. Los daarvan is goedkoop niet altijd bij de klant een graag gezien aspect. Het kan ook de verkeerde vragen oproepen zoals; “zou de kwaliteit minder zijn?” of “maakt de maker gebruik van goedkope materialen?”

Een heel epistel, dat beseffen we ons maar al te goed. En het laatste wat we willen is jou ondernemerschap ontmoedigen. Wel willen we dat je realistisch bent en hel duidelijk voor jezelf een rekensom maakt. Voor de hobby aan de gang gaan kan altijd. Echt zelfstandig ondernemer worden is hele andere koek! Er is maar 1 drempel en dat ben jezelf. Jij bent en wil graag professional ondernemer zijn? Zie en behandel jezelf dan ook zo. Alle punten die we de revue hebben laten passeren behoren tot de realiteit. Denk er dus serieus over na of jouw product wel geschikt is om productie mee te draaien en deze kosten te kunnen dekken. Of dat je, om te bezuinigen op je kosten, moet gaan denken aan een samenwerkingsverbanden. Denk bijvoorbeeld aan een gedeelde werkplaats/atelier.

Van prijzen naar aanprijzen
De prijs van jouw product is uitgerekend. Dan nu de volgende stap. Het aanprijzen van jouw product. Ook hier valt heel veel te leren. Hoe schrijf je de prijs op? Gebruik je een label of een sticker, met of zonder logo? Een te groot label is niet mooi, en heel klein is niet duidelijk. Jazeker, hier kun je je hoofd over breken. En sterker nog, dat laten we ook geheel aan jouzelf over.

In het begin van deze Blog gaven wij jou al aan dat unieke handgemaakte producten altijd duurder zijn dan massaproducten. Dat is prima, alleen hoeven we dat bij het aanprijzen van jouw producten niet duidelijk bovenop te liggen, toch? Wij sluiten deze Blog af met 2 tips die de “pijn” van geld bij de consument wegnemen.

– Haal het € teken weg. Dit teken doet simpelweg “pijn”, door het teken weg te laten ervaart de klant minder pijn.
– In deze Blog praten hier over het prijzen van unieke handgemaakte kwaliteit producten, de truc met de 9 hoeven we niet toe te passen. Ronde prijzen geven de klant het gevoel van luxe en kwaliteit.

Zo, in elk geval ben jij en jouw label nu toekomstbestendig!